Кеудедегі бүлкілдеген жұдырықтай еттен шыққан сөз өз көрерменінің жүрегінен орын алса ақын үшін ол үлкен мәртебе. Сүбелі сөзі арқылы қоғамдағы түйіткілді қозғап, халықтың әл-ауқатын жырына арқау еткен ақындардың жібі біздің халық арасынан ешқашан үзілген емес. Айтыс деген ұлы өнер барда ол ешқашан да үзілмейді. Қасиетті қара домбыраның қос ішегі бірде қатты, бірде сәл-сәл кем бұралып, көмейден төгілген жыры арқылы халықтың серкесі мен еркесіне айналған айтыскер ақындар тым көп. Соның бірі – жер жаннаты Жетісудың баурайында дүниеге келіп, бүгінде асқаралы алпыс жасқа толып отырған, қазақтың маңдайына біткен қайсар, өжет, өрлі мінезді ақын Сараның ақынның ізін жалғастырушы Қаныша Райысова.
Өнердегі ұстазымды сағынам
Әркімнің туған жері Мысыр шаһар демекші, біздің бүгінгі кейіпкеріміздің кіндік қаны тамған жер расымен де қасиетті де киелі. Бүгінде қазақтың маңдайына біткен батырларының бірі әрі бірегейі Қапал батырдың атымен аталған аймақтағы Қоңыр ауылының саф ауасын жұтып, мөп-мөлдір суын ішіп, самал желімен бірге тербеліп, тауы мен тасы әр перзенттің жырына арқау болған мекенде дүниеге келген сәби бақытты ғой, шіркін?! Міне, осынау қасиетті қара топырақты жалаңаяқ басқан сәби бүгін елге сыйлы, ұрпаққа үлгі, аяулы ана, асыл әже. Дегенмен, балдай тәтті естелікке толы өткен ғұмыр адам санасынан ешқашан да өшпейді. Әдемі естеліктер өміріңнің соңына дейін санаңда мәңгі жаңғырып тұратыны ақиқат. Ақынның естелікке толы өткен шағы өзінше бір әлем. Оның басты кейіпкері – үкілі домбырасымен халықтың жоғын жоқтап, мұңын мұңдаған Қаныша Райысова.
Жусаны мен жуасы бұрқыраған ауылдан түлеп ұшқан әрбір жас арманын Алматы қаласымен ұштастыратыны анық. Бұрымды қыз да арман қалаға келеді. Оқуын тамамдап, жат жұрттыққа жаралған қыз болғандықтан, өмірлік серігімен бірге қол ұстасып, шаңырақ көтереді. Ел анасы, Еңбек Ері атанған Злиха Тамшыбаева отау құрған жастардың қуанышын көппен бөлісіп, ақжарма тілек айтып, батасын берген. Өнегелі де текті әулеттің инабатты да ибалы келіні атанған Қаныша апай кішіге ізет, үлкенге құрмет көрсете білді.
Жас отбасының отағасы мен отанасын жолдама арқылы Қапал ауданына жұмысқа жібереді. Олар бірден іске кірісіп, ел экономикасының дамуына айтарлықтай үлес қосады. Бірде аудан көлемінде үлкен сабан той өтеді. Қаладан, облыстан беделді атқамінерлер келіп қатысады. «Ол кезде әрбір жиын сайын айтыс дүрілдеп өтетін. Өңірдің түпкір-түпкірінен аузы дуалы ақындар жиналады. Сондай тойдың басы-қасында жүргенімізде басшылардың бірі: «Сара ақын дүниеге келген киелі мекенде апасының жолын қуған сіңлісінің болмауы өкінішті-ақ. Біздің өлкеге тым ұят», – деп реніштерін білдірді. Әдетте ерді намыс, қоянды қамыс өлтіретінін біздің құлақ жиі естіп өскен. Мұндай намыс әйел адамның бойында да болады екен. Сол бір-ақ ауыз сөз менің өңменімнен өтіп кетті десем де болады. Қолымдағы қағаздарымды тастай сала, киелі қара домбыраны қолға алып, ақ жаулығымды тағып, киелі сахна төріне шықтым. Жастықтың ыстық қаны ғой жүректі солай тулатқан», – деп жымиды. Міне, тәуекел түбі жел қайық деп киелі сахнаға табан тіреген Мұсабайдың қызы айтыс әлемінен өз орнын алды.
Өмірдің өзі новелла
Ең алғашқы айтыс сахнасында белгілі қаламгер, ақын Дәурен Қуатпен айтысқан. Көпшілік сонда: «Ауызы дуалы Тазша баладай бала келіпті. Сөзі мірдің оғындай, оттың шоғындай екен», – деп шуласқан халықтың сөзі қолына енді домбыра алған жас ақынды біраз жігерлендірген. Тегінде «сөз сүйектен өтеді» дегенді жастайымыздан естіп өстік. Қасиетті қара сөз арқылы адамды өсіріп те, өшіріп те жіберуге болады. Сөзден жеңілуді ұят көрген, қапалдықтардың намысын қолдан бермес үшін барын салған Қаныша ақынның алғашқы айтысына көпшілік жақсы баға берген. Сол айтыста сөз бастаған Дәурен Қуат:
Сіз жайлы біраз өлең
таратайын,
Жаныңызда сөзбенен
жарасайын.
Алай-бұлай дұрыстап сөз
айтпасаң,
Мен сізді ағама айтып сабатайын, – деп жеңге мен қайын арасында тамаша айтыс жасайды. Кейін де елдің аузында «Тазша бала» атанған Дәурен ақынның шаңырақ көтерген тойын бірлесе атқарып, отбасылық туысқан болып араласуына айтыстың қосқан үлесі зор.
Негізі ақындық, жыраулық дегеніміз әкенің қанымен, ананың ақ сүтімен беріледі. Біздің кейіпкердің асқар таудай әкесі де өзінің туған жерін, сұлу табиғатын, саф ауасын үнемі жырына қосқан. Бір ұл, үш қызды өмірге әкелген Мұсабай ақсақал мен Аққайша ана әр баладан зор үміт күткен. Қайда барса да атына Қанышасын отырғызып алып: «Менің атымды шығарса осы қызым шығарады. Ақын да болатын, батыр да болатын осы қызым», – деп қасынан екі елі қалдырмай тәрбиелеген. Соның нәтижесінде түрлі той-томалаққа барып, ауыз әдебиетіне деген қызығушылығы артқан. Оқылған өлеңдер мен шырқалған әндерді лезде жаттап алып, көпшілік жиналған жерде оқып берген қызының болашағынан зор үміт күткен. Анасынан ерте айырылатынын сезгендей-ақ үй шаруасының бәрін алты жасында меңгеріп үлгергеніне өзі де таңғалады бұл күнде. Құрт жасауды, жүн сабауды, ою-ойып, кесте тігіп, құрақ көрпе құрау дегеніңіз бізге үлкен білімді қажет ететіндей көрінеді ғой. Ол кезде Қаныша апай мұның бәрін ойнап жүріп, үйреніп алған. Кейіпкеріміз бір сөзінде: «Тұрмысқа шыққанымда қайын жұртым мені келін емес қызындай көрді. Атам да ақынжанды кісі болатын. Өнерді бір кісідей-ақ түсінетін енем мен айтысқа қатысарда ақ батасын беріп, жолға шығарып салатын. Бес баламды арқалап жүріп, өсірген де енем. Әйтпесе, бес баланың анасын қай ене еліміздің түкпір-түкпірінде өтетін шараға апталап жіберіп қояды дейсіз. Жоқ менің енем өнерді биікке көтеріп, бағалады. Сол жандардың арқасында мен айтыс әлемінде еркін жүздім. Өмірлік серігімнің бойында да өнерге деген зор махаббат болған. Мені әр айтысқа өзі дайындайтын. Менің ұстазым болды. Бүгінде менің отбасымда құдай қосқан қосағымның орны ойсырап-ақ тұр. Жаныма бататыны да сол», – деп көзіне жас үйірген аяулы ана біраз үнсіз отырды. Ол үнсіздіктің соңында асыл жарына деген құрметі, аманатқа қалған бес баласы, небәрі қырық жасында жесір атанып, содан тартқан тауқыметі айтпаса да түсінікті еді. Кеше көрген түстей өткен күннің бүгін де тек сағынышқа толы сары естеліктері ғана қалды. Бұл –өмірдің бір сынағы. Амал қанша?!
Алланың бізге аманаттап берген денсаулығы – біздің басты байлығымыз. Сондықтан да, үлкендеріміз денсаулықты зор байлыққа теңеген. Осыдан бірнеше жыл бұрын көмейінен қылыштың жүзіндей өткір сөз төгілген ақынның жүрек талмасы ұстап, аурухана төсегіне таңылады. Жығылғанға жұдырық болғандай тіл байланып, сөзге келмей қалғанына қиналған ақын қолына қалам алып: «Бәрінен ерте айырған, Жалғыздықпен өшпін мен. Тірлігін тапқан тілімен, Қарлығаш күйін кештім мен» деп жыр жазады. Мұндағы қарлығашы бала күнде көктем сайын қара шаңыраққа келіп үя салатын, жыл сайын бес балапан басып шығарып, шырылдап тілімен жемтік тасып, балапандарын бағатын құсы еді. Сонда балалықпен қарлығашты үйге кіргізбей, ауызғы бөлменің есігін жауып ойнайды екен. Сонда көпті көрген анасы: «Ботақаным, құстың қарғысы жаман болады. Олай ойнама. Құс екеш құс та өз балалары үшін шырылдап жүр. Тілімен тірлік тапқан қарлығашқа тиіспе», – деп талай мәрте ескерткен. Дәл осы ауруға шалдыққанда анасының сөздерін, қарлығаштың шырылын есіне түсіріп, өкініш өзегін өртейді. Әсіресе шыр-шыр етіп, ұясынан басын шығарған бес балапанды өзінің бес баласына теңейді. Міне, Жаратушының жаратқан құбылысының арасындағы жіпсіз байланысты осыдан-ақ аңғаруға болады.
Ақ парақтай
ақ айтыс
Қазақ халқы ұрпағының тәрбиесіне аса мән берген. Баланың жаман әдетті бойына сіңірмей өсуіне, адал азамат болып ержетуіне ата-ана, ағайын-туғанды былай қойып, ауыл болып атсалысқан. Қазақтың кез келген баласы обал-сауапты жасынан түсінген. Қазақ баласы кішкентайынан айналасына қолғабысын тигізіп, үлкеннің сөзін екі етпеуге дағдыланған. Үлкеннен өнеге көрмеген балада ұлағат болмайтынын ғасырлар бойы ұрпағына қалыптастырып кеткен ата-бабаларымызға айтар алғысымыз да шексіз. Мұның бәрін неге айтады деп отырған шығарсыздар. Егер сәл ғана ойлансаңыз бұл сауалдың жауабын білесіз. Себебі, халық атынан билікке сөз айтатын Қаныша ақын ұлттық тәрбие төңірегінде ой қозғағанды жаны сүйген. Жүрегінен шыққан түйдек-түйдек ойлары, әсіресе, ерлік, батырлық тақырыбы, рух шақыру сөздері оңтайына дәл келетін тұс. Арғы-бергі эпостық жырларды жетік білетін, ел қорғар намысты ерлердің ұлттық тәрбие дәстүрінен өнетінін кәміл аңдаған Қаныша ақын қазақ әйелінің атынан сөйлегенде сөз ұғар қазақ тебіренбей, толғанбай қала алмайды. Ақындық құдірет деген осы болса керек. Арнасынан кесек-кесек сөздер төгілгенде дуылдатып қол соғатын халықтың ықыласынан-ақ ақынның қаншалықты елге жанашыр екенін білуге болады.
Сол кездегі ақындар ішіндегі ақ кимешек киіп сахна төріне шыққан өнер адамын бүгінгі көрерменнен сұрай қалсаңыз бірден Қаныша Мұсабайқызын есіне түсіреді. Солақай саясаттың бұғауын бұзып, қазақы болмысты көпшіліктің алдында насихаттауының астарында қазақы тәрбиеге деген жанашырлық тұр десек қате емес. Облыстың Құрметті азаматы Егеубек Далбағаев сол тұста ақынға бөртпе шәлі тағып шығуды ұсынған. Көпшіліктің көзіне жылы көрінгендіктен келесі айтыста анаға деген махаббатының бір парасы болсын деген ниетпен өмір бойы кимешегін шешпеген анасына ұқсап ақ кимешек киіп, көптің есінде сақталды. Анасын сағынған бала жүрек бірде: «Мақтауыңды асырам кімге сенің, Бүгінде жалғыздықпен күй кешемін. Айтыста сенің аппақ арыңдай боп, Жеңіске жетеледі кимешегің», – деген жыр жолдарын төгілткен. Әлі күнге дейін аналардың ақ кимешегіне, ақ жаулығына қарыздармын деп есептейтін Қаныша ана кимешекті кейуаналар санының азайып бара жатқанына қынжылады.
Сонау жылдары Самарқанда, Омбы, Орынборға барып, өз өнерін көрсеткен. Омбыдағы Шоқан Уәлиханов оқыған кадет корпусында өткен айтыста іштей «ең бірінші немерем дүниеге келсе есімін Шоқан қоямын» деп өзіне сөз берген. Айтқанын Алла қабыл етіп, үлкен немересінің есімін солай атайды. Қазір ол қаладағы Шоқан Уәлиханов атындағы мектепте білім алады. Апасы: «Сен қандай елде, қай қалада, қай мектепте білім алып жатқаныңды білуің керек. Сол үшін тарихты оқы», – деп жазғы демалыста тарихтың алтын беттерін парақтатқан. Соның нәтижесінде өркен жайып келе жатқан көз қуанышы тарихтан терең сыр шертіп, үлкендерше кесек-кесек ой айтады. Ол да болса апасының ақылдылығы мен көрегендігінің жемісі.
Кейіпкерімізге бүгінгі айтысқа қаншалықты көңіліңіз толады деген сауал тастадық: «Мен айтыстың ақ қағаздай кезінде келіп, ақ қағаздай кезінде кеткеніме қуанамын», – деп жауап берді. – Уақыт бір орында тұрмайды. Ол үнемі қозғалыс үстінде болатыны заңдылық. Сол секілді қазіргі айтыста да майталман айтыскерлер бар. Барлығының бағыты айқын, бағдары анық. Бірақ көңілге қонымсыз дүниелер де бар. Мәселен, қазір айтыс десе көпшілігін мазалайтын ондағы жүлде. Кезінде біз бір жапырақ қағаз алу үшін аянбай тер төгетінбіз. Айтыс ақынының ең үлкен бәйгесі – ат пен шапан және халықтың ыстық ықыласы деп ойлаймын өз басым. Кезінде Орынборда өткен айтыста ол кезде бүгінгідей зал, сахна дегеніңіз мүлде жоқ. Қазақтың кең даласында отырып-ақ халықтың мұңын мұңдап, жоғын жоқтайтынбыз. Сонда бір үлкен кісі қолыма алтын жүзігін, басыма ақ жаулығын салған еді. Мен үшін бұл сыйлық ең бағалы болған еді. Бүгінгі есепсіз, сансыз «темір тұлпарды» көргенде таңғаламын. Мүмкін, заманға қарай бұл да дұрыс шығар. Дегенмен, мұндай қаржыны бүгінгі қоғамдағы көптеген түйткілді мәселені шешуге жіберсе деп ойлаймын. Бұл – менің жеке пікірім, – десе де осы оймақтай ойы өнерге деген жанашырлығын, ақ көңілін байқатқандай.
ТҮЙІН:
Ғалым да, шахтер да бас иетін бір ғана жан бар. Ол – АНА! Ол ақын болсын, ұстаз болсын, тілші болсын, бәрібір АНА. Аяулы жанның жүрегі қашанда жақсылық үшін тоқтаусыз соғады. Біздің кейіпкеріміздің де дүрсілдеген жүрегі елінің тыныштығы, бала-шағасының амандығы жолында соғып келеді. Өмірдің қиыны мен қызығын қатар көрген батыр ана бес балапанын қанаттыға қақтырмай, тұмсықтыға шоқтырмай асырап-бақты, өсірді. Ұлын ұяға, қызын қияға қондырды. Бүгінгі таңда солардан сүйген, өмірінің жалғасына айналған немерелерінің ортасында бақытты. Қара шаңырақтың түтінін түзу шығарып отырған келіндерін өзі көрген енелік мектептен өткізуде. Айтары көп ақ самайлы ананың арманы – елінің тыныштығы.
Құрметті Қаныша Мұсабайқызы, айтыс өнеріне елеулі үлес қосып, Жетісу жерінің туын биікте көтергеніңіз үшін Сізге зор алғыс айтамыз. Ғасырға жуық ата басылым атынан асқаралы алпыс жасыңыз құтты болсын демекпіз.
*СӨЗ АРАСЫНДА
– Ақын қандай болуы керек?
– Халық сүйіп, тыңдайтын, сыйлайтын болғандықтан, ақынның жауапкершілігі өте үлкен. Сол себепті де қандай ақын болмасын ойын жария етерде терең ойлануы керек. Ол жай адам емес, ақын. Айтқан сөзі ел арасына тарайды. Айтқан сөз атылған оқпен бірдей, оны кім қалай пайдаланды, мәселе осында. Мысалы, Мұхамеджан Тазабектің айтысы мақал-мәтелге тұнып тұр. Шәкірттеріме мен де қанатты сөздер, мақал-мәтелдер жаттатамын. Біздің облысқа ақындар келіп жатса, бірден кездесу ұйымдастыруға тырысамын.
– Сізді айтыстан көп көрмейтін болдық, неге шықпай кеттіңіз?
– Біреулер мені бір себептермен айтысқа шыққысы келмей жүр деп ойлауы да мүмкін. Бірақ жаңылысады. Ақын жүрегі өте нәзік келеді. Айтысқанда ақын жанын жеп айтысады. Әрине, мұның денсаулыққа әсері болады. Денсаулығым қатты сыр бергендіктен айтыстан алыстадым. Бірақ мен ізденісті тоқтатқан емеспін. Әдемі келген аламаннан әдемі кеткен де жөн. Өзім жүрген өнерде қарым-қабілетіме сай дәрежемді алдым. Баратын жеріме бардым. Мойындататын жерде мойындаттым. Ендігі кезек шәкірттерімде. Олар да қазір мықты ақындардың қатарында. Енді солармен жағаласып айтысып жүрсем, оның өзі орынсыз болмай ма? Айтпақшы, осы жерде айта кетейін, «Өнер» мектебіндегі шәкірттерім «Жыр алыбы Жамбыл» республикалық ақындар айтысында үнемі жүлдемен оралады. Менің қуанышым – осылар.
– Бүгінгі адамдардың бойынан қандай қасиетті көргіңіз келеді?
– Мейірім. Қазіргі қоғамда біреуге қайдам өзіме қатты байқалатыны адамдар қатқылданып бара жатқандай көрінеді. Бауырға деген мейірім жоғалып бара жатқандай. Мейірім болмаған жерде татулық болмайды. Ал татулық жоқ жерде ел тәуелсіздігін ұстап тұру қиынның-қиыны.
– Биыл еліміз үшін айтулы мерекеге толы жыл. Елге деген айтыскер ақынның тілегі болса.
– Бүкіл қазақ елін мерекелерімен құттықтаймын. Барлығының отбасында жақсылық, береке, ырыс, бақ-дәулет орнай берсін. Ешкімге бодан болмайықшы. Елдің туын әрқашанда биік ұстап, Елбасына қолдау көрсетіп, тыныштық орнауына ат салысса екен әрбір қазақстандық азамат. Тәуелсіздіктің қадірін түсініп, сол жолда тынбай еңбек ете берейік.
Еңлік Кенебаева