Бөрілі менің байрағым,
Бөрілі байрақ көтерсе,
Қозып кетер қайдағым, – деп жыр сүлейі Сүйінбай бабамыз текке айтпаған-ау. Жаугершілік заманды бастан өткеріп, жау келгенде «аттан» десе атқа қонатын бабалар рухы асқақтап-ақ тұр осы бір қарапайым үш жолда. Баһадүрлер бойындағы батырлық пен өрлік, қайсарлық пен ерлік бөрілі байрағын бөтеннің қолына ұстатып көрмепті. Керісінше қайраттанып, тұлпарының тізгінін ұстағанда айбаттанып шыға келетінін қарт тарихтың қатпар бетінен сан мәрте оқып, санамызға тоқып келеміз.
Содан бері де күндер сынаптай сырғып, апта бұлақтай жылжып, айлар бұлттай аунап, жылдар желдей есіп, ғасырды-ғасырға жалғап, жаңарған заман, жаһанданған қоғамда өмір сүріп жатырмыз. Қолына алса бабаларымыздың қайдағысын қоздыратын бөрілі байрақ тарихи жәдігерге айналып, мұражайдағы құнды мұра болып, тарих қойнауына енді де кетті. Ал қазір аспан түстес көкпеңбек Көк туымыз көкке өрлеп, еңсесі биік, еркін ел атандық. Ғасырлар қойнауынан сыр тартып, тағы сол Сүйінбай бабаның жыр жауһарына сүйенсек, ұлттық болмысымыздың қандай болғаны айшықталып шыға келеді.
Бөрілі байрақ астында,
Бөгеліп көрген жан емен.
Бөрідей жортып кеткенде,
Бөлініп қалған жан емен.
Міне, дәл осы ұлтқа қауіп төнгенде ұрандағанда бөгеліп тұра алмаған, жорыққа жортып шыққанда бөлініп қалмаған бөрілі байрақ пен ұшар басына бұлт ілген асқақ шыңдар былай тұрсын, аспан асып Айға тігілген Көк Туымыздың арасында да біршама алмағайып заман өтті басымыздан. Қолымызға қызыл ту көтеріп, мойнымызға қызыл галстук байлаған қоғамның да қызығы мен шыжығын көрдік. Дегенмен, қызығынан гөрі қан түстес матаға орақ-балға таңбалаған кезеңнің, «қызыр шалған» дейтін қазақ елін қызыл қанға бояғаны көп болды-ау. Уақыт емші жазған жараның бетін тырнап қайтемін. Оданда өткеніме салауат айтып, бүгініме қанағат жасап, еркін ел болған тұстағы еңсемді сан мәрте көтеріп, өзімен бірге аспан әлемінде қалықтатқан Туымыздың төңірегінде ой тербейін бүгінгі мерейлі мереке үстінде. Бабаларым аңсаған тәуелсіздікті біздің маңдайымызға бұйыртқан Тәңірімізге тәубе қылып, күпірліктен арылып, шүкірлікпен сөзімді сабақтайын.
ТУ. Түсіне білген адамға – қастерлі сөз, қасиетті ұғым. Ғасырлар қойнауын қиял құсымен шарлап көріңізші. Туырлығымызды кескілеп – тоқым, керегемізді қиратып – отын еткен жаугершілік заманда Туымызды құлатпаған елміз. Тым тереңдемей-ақ, ақ киізге орап, хан сайлап, таққа отырғызғанда үш жүздің басын қосқан хан Абылай иісі қазақ жұртын өзінің ақ Туының астына жинады емес пе?! Сол ақ Ту хан ордасының айбынын асырса, бөрілі байрақ бабалар рухын шарболаттай жанығаны да ақиқат. Осы тұста, ақиық ақын Мұқағалидың «Райымбек, Райымбек» поэмасын есіңізге алыңызшы. Ал егер оқымаған болсаңыз, көкейіңізге түйе жүріңіз, сол батырға өлеңмен қойылған ескерткіш-жырда он бес жасар Райымбек батыр былай суреттеледі:
Келеді бала өз атын өзі
ұрандап,
Қамшы сабына көйлегін
Ту ғып байлаған.
Он бес жасар Райымбектің бұл қайсарлығы бүгінгі таңдағы отызында бас бола алмай, жаспын деп, мас болып жүрген қайсыбір жастармен салыстыруға мүлде келмейді. Орайы келген соң тілге тиек ете кеткенім ғой, әйтпесе, менің айтпағым, заманауи жастардың бойындағы бойкүйездікті сөз ету емес, сонау дәуірдегі балаға батырдың рухын сыйлаған Тудың қуатын айту еді.
Жалпы Туға байланысты сөз қозғайтын болсақ, тым тереңдеп кететініміз рас. Батагөй аталардың алдын көргеннен шығар, ту туралы сөзді бала кезімде естігенмін. Кеңестік заманның өзінде бес уақыт намазын қаза қылмаған Мұқаметжан атам мен Гүлзағира апамның дұғасында жүретін. Атам жарықтық оқыған көкірегі ояу, көзі ашық, тіршілігі мен құлшылығын қатар ұстаған жан еді. Намаздан кейінгі ұзын сонар батасын бергенде не айтып жатқанын аса түсінбесем де, алақанымды жайып, алдына отырып алатынмын. Сонда атам әр намаз сайынғы дұғасының соңында: «Екі дүниенің бақытын бұйыртып, мәңгі өмірде Пайғамбарымыз Мұхаммедтің (с.ғ.с) ақ туының астында болуымызды нәсіп ете гөр. Әумин!», – деп бетін сипап, намазын аяқтайтын. Құлақтан құйылған сол бата-дұға арада жылдар өтіп, маңдайым сәждеге тигенде санамда қайта жаңғырып сала берді. Бұдан түйеріміз Тудың мына өмірімізде ғана емес, арғы дүниемізде де маңызы зор екені. Шариғатпен сабақтастырған ойымның арнасын ұлттық табиғатымызға қарай бұрсам, қайсар жұртымыз қасиетті Туын қайда қадамаған. Римнің тас көшесін тұлпарының тұяғымен таптаған Еділ қаған батысты құлдықтан азат етіп, бостандық Туын көтерді. Ұлы Дала төсінде туып, құлдықтың қамыты мойнына тағылып, жат топырақта түлеген баһадүр Бейбарыс Мысыр жұртының сұлтаны болып, Алланың жердегі үйі саналатын алып мешіт салып, араб түбегінде имандылық пен батырлықтың Туын тікті. Өткен ғасырдың екінші ширегінің соңын ала тұтанып, тарих бетінде Ұлы Отан соғысы деген атпен қалған сұрапылда он бес одақпен бірге кеудесін оққа төсеп, жанын отқа лақтырған аталарымыздың ерлігі де осы Тумен тікелей байланысты. Жеңісті жақындатқан жампозымызды ұзақ жыл ашық айта алмай, ақиқат кеш оралып, 9 мамырда бейбіт күннің дабылын қағып, Рейхстагқа Ту тіккен Рақымжан Қошқарбаев та бүгінде ұлт мақтанышына айналған батырлар қатарында. Осылай тізбелей берсек, Ту төңірегінде шағын мақала ғана емес, том-том кітапқа бергісіз толғамдар жазуға болады.
Әсілі, Ту екі жағдадйда ғана төмен түсіріледі. Екеуінің де түбі жақсылық емес. Құдайым Туымыздың еркімізден тыс төмен түсірілуінен сақтасын. Бірінші соғыс жағдайында жеңіліс тапқан кезде, екіншісі, қаралы оқиға орын алғанда. Осы орайда бір ғана көріністі көз алдарыңызға елестете кетейін. Ақан Сатаевтың «Жау жүрек мың бала» фильмінде Сартай батырдың соңғы демі шығар сәтте жоңғарлар жағының туын жастана құлауы, тарих бетіндегі қанды ғасырдың тоқтауына нүкте қойды. Яғни, жылдар бойы рухы сынып, намысы өліп бара жатқан қазақ елі алдаспандай жарқ етіп, қиядағы қырандай саңқ етіп, Жеңіс туын көтеріп, осынау Ұлы Даланың заңды мұрагері болып қала берді. Ал кешегі Ұлы Отан соғысында фашистік Германия жеңіліс тапқанда туы төмен түсті. Ал ата дәстүріміз бойынша ту тағы бір жағдайда түсіріледі. «Біреудің кісісі өлсе, қаралы ол», – деп Абай атам айтқандай қазалы үй екенін білдіру үшін ілінген туды жаназа шыққаннан кейін алып тастайды. Яғни, тірі адам тірлігін жасайтынын, арты тойға жалғассын деген ниеттің нышаны ғой.
Бірді айтып, бірге кетті демеңіздер, бір ғана Тудың төңірегінде біршама ойдың ұшқынын шығардық. Ондағы мақсатым: «Бүгін – рәміздер күні» деп ресми сүрлеуді шиырламай, аз-кем болса да, Туға қатысты арғы-бергі тарихымыздан сыр суыртпақтай отырып, оқырманға, тәуелсіз елдің жарқын болашағы болатын жастарға ой тастау. Ту тек қана Мемлекеттік рәмізіміздің бірі ғана емес, ол – ұлттың рухы. Батырлығының белгісі, басынан өткерген ерлігі мен елдігінің көрінісі.
Аллаға шүкір, бір шетінде ұлттық ою-өрнегіміз бейнеленген, қақ ортасындағы алып күннің астында еркіндікті аңсаған, қырағы еліміздің рухындай қанатын кеңге жая қалықтаған қыраны суреттелген, күллі адамзатқа һәм барлық жаратылысқа ортақ зеңгір аспан бедерленген Көк Туымыз бар. Туымыз мезгілсіз құламасын! Әлем алдында Көк туы көгінде желбіреген, бейбітшілік пен татулықтың, достық пен ынтымақтың мекеніне айналған Мәңгілік Ел болуды нәсіп етсін!
Көк тудың желбірегені,
Елімнің асқақ беделі.
Таласқа түссе жан мен ту,
Жан емес маған керегі,
Көк тудың желбірегені!
Жұматай ӘМІРЕЕВ