Әли Демегенұлы Алтыбайт тауының баурайындағы Мәулімбай деген ақынның ауылында, қарапайым отбасында дүниеге келген. Асқар таудай әкесі Демеген жылқышы, анасы Сұлу бала тәрбиесімен айналысқан қарапайым әйел. «Арғы үрім-бұтағымызда өнер адамдары болмаса да, маған ерекше дарын жұғысты болыпты», – деп айтуына қарағанда, Әли бір әулеттің жарқ ете қалған жасыны, жалт еткен асылы. Туған жерге байланысты адам бойына дарын бітетіні әлімсақтан белгілі. Оның бір ғана мысалы, Хан-тәңірдің баурайында, Елшенбүйректің етегінде өмірді олжалаған Мұқағали тау ұлы болғандықтан мұзарт таудың мұзбалағына, қазақтың ақиық ақынына айналды. Ал Әлидің кіндік қаны тамған жерде екпіндей соққан желден қызыл кұмы күй таратқандай саз ойнатып, ән әуелейді де тұрады. Сол себепті де оның қазақтың осынау бір құнды музыка өнеріне жақын болмауы мүмкін емес. «Маған бүкіл қазақ даласы ән салып тұрғандай көрінеді», – деп айтқан А. Затаевичтің осы сөзінен кейін, сазды пұшпақта өмір есігін ашқан Әлидің композитор атануы да табиғи заңдылық болса керек-ті. Ал қызыл құмының өзі сырнайлата сұлу әуен тудырып, жас талантты өзіне құмартса, кейіннен сазгер кең даласының дүбірін «Дала», «Әке арманы», «Құлагер», «Элегия» атты оркестрге арналған поэмаларына арқау ете білген. Сөйтіп, Жер-анаға деген перзенттік борышын музыкалық аспаптардың пернесінен іздеп, мәңгілік ескерткіш орнатты десек де болатындай.
Туған жерге деген теңдессіз сезімнің жөні бөлек. Сол мекеннің киесін ұғынып, қасиетін түсінудің өзі ерек әңгіме. Ал сезім атаулының бәрін жүрек сүзгісінен өткізіп, өлмейтін де өшпейтін тақырыптарды домбыраның ішегіне, қобыздың шанағына сала білу, сазгерліктің сан азабын татып, сыры мен сыны кетпейтін саз туындатудың машақатына төзу үлкен махаббаттан туыныдаса керек. Осы жолға тұтас өмірін арнап келе жатқан Әли:
– Мен сазгерлік, жалпы музыка өнеріне төтеден килігіп, тосыннан қосылған жан емеспін деп білемін. Ақ жөргекке әнмен оранып, күймен буылып, тал бесікте ана әлдиін тыңдап өстім. Құлындай құлдыраңдап өскен шағым бүгінге дейін көз алдымнан кеткен емес. Сол кездегі ауылымның әжелері салған тамаша әуендер әлі де құлағымда жүр. Осының өзі әнге әуес, күйге құмар болып өскендігімнің айғағы. Сол себепті, қазақтың өрт өнері һәм мәрт өнеріне кездейсоқ келмедім деп айтуға тұтастай құқым бар, – деген сөзінің өзі музыка өнеріне тумысынан бейім болғанын аңғартады. Сол бір жүректі кернеген құштарлықпен Шымкент қаласындағы әл-Фараби атындағы Мәдениет институтына түсіп, оны ойдағыдай бітірген соң, музыкалық білімін Алматыдағы Құрманғазы атындағы консерваторияда жетілдірген. Консерваторияның оркестр дирижері класында Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген әртісі, профессор Жалғасбек Бегендіковтен, аспаптар класында Ерсайын Басықараевтан дәріс алған. Кейіннен Талдықорған қаласы Мәдениет сарайының жанындағы «Алтын дән» ансамбліне дирижер әрі көркемдік жетекші болуымен қатар Қанабек Байсейітов атындағы саз колледжінде, сондай-ақ І. Жансүгіров атындағы Жетісу мемлекеттік университеттің ән және музыка факультетінде ұстазтық етіп, дәріс берген. Өмір жолы мен атқарған қызметін жіпке тізгендей етіп, шығармаға арқау етсек көп-ақ. Қысқаша айтқанда, қазақ үшін сіңірген еңбегі ерен.
Бүгінгі таңда І. Жансүгіров атындағы Мәдениет сарайының директоры қыз-метінде. Өнер ордасындағы өзі басқарған ұжымды қанаттандырып қана қоймай, талай белестерге бастап шыққан басшы. Алпысты алқымдаған ел ағасының бағындырған асуларының өзі бір кітапқа арқау боларлықтай. Оған дәлел, былтыр Елордамыз Астанада өткен VI республикалық «Тәуелсіздік толғауы» атты жаңа өнер туындыларына арналған конкурстың «Қазақ хандығының 550 жылдығы және Қазақстан халқы Ассамблеясы жылы аясында халықтар достығын бейнелейтін ірі және кіші көлемді ең үздік музыкалық шығарма» номинациясы бойынша «Орбұлақ таңы» шығармасы үшін Әли Алпысбаев Гран-при иегері атанды. Сондай-ақ, Астана қаласы мемлекеттік филармониясының қазақ халық аспаптар оркестріне дирижерлік етіп, кешегі Нұрғиса Тілендиев сынды тұлғалар салған сара жолдың саңлағы екендігін де тағы бір дәлелдеп қайтты. Бұл әрине, бір ғана жетістігі. Саз өнерінің сайыпқыраны қонған тұғыр мен өткен ғұмырындағы қиған мәресіне жекелей тоқталмай, осы бір бәйгені мысал ету, көзі қарықты оқырманға Әли ағаның дарынын даралап беруге жеткілікті десек артық айтқандық болмас.
Қоғамның келеңсіз тұстарын шығармасына арқау еткен алдыңғы толқын қаламгерлер, ұрпақтың одан аулақ болуын қалағандықтан ашына жазып, баса айтып жүргені белгілі. Ал өнер жолындағы өзекті мәселелер де жетіп артылады, ол дерттің бірі серілер мен саздың сайыпқарандарынан бізге жеткен ән өнеріне жұққалы қашан. Той-думанда қалтасын ақшамен қампиту үшін жиынға арналған жын-ойнақтың даңғаза әнін жазып жүрген сазгерлер саны жетерлік. Мұны көзімен көріп, көкейіне түйіп жүрген Әли Демегенұлы:
– «Ауылдағы той» деген әнді алғашқылардың бірі болып мен жазып едім. Алайда, жиындарда әнім шырқалсын деген мақсатта емес, тойшыл халқымның игілігіне жарасын деп. Хәкім Абайдың 150 жылдық мерейтойы осы әніммен ашылған болатын. Кез келген думанның сәні мен мәні бола білген бұл ән әлі күнге дейін шырқалып келеді. Қазіргі қаптап кеткен той әндерінің бейнебаянына, шумақтарына, әншілердің орындау мәнеріне қарап, сауаты шамалы екенін сезіп, қарным ашады. Шынымды айтсам, көбісі ауылдың қарапайым тірлігін мазақ етуге айналған. Ал ырғағына мән берсек, араққа сылқия тойып алып жер тепкілегенге жақсы. Осындай туындыларды өмірге алып келен сазгерлерге таңданамын. Кемеңгер жұрт композитор деп атаған соң, соған сай болу керек-ті. «Бояушы, бояушы дегенге сақалын бояған» жаман әдеттен аулақ болғанымыз жөн, – деп саз өнерін мәз қылмай жүрген кейбір жандарға деген сезімін айқындап берген. Рас, өнер халықтікі. Сондықтан да ұлттық құндылықтардың қатарына саф алтындай жарқыраған туындаларды қоспаса, жеңіл ырғақты әндерді тарту етудің қажеті шамалы. Бұл жағынан Әли ағаны ел ықыласына бөленген Дәнештей дарындылардың қатарына жатқызуға болады.
Халқына сыйлы дирижер, дарынды композитор І. Жансүгіров атындағы университет профессорларының ғылыми кеңесінде «Құрметті профессор» атағын иеленеді. Сонымен қатар ҚР еңбек сіңірген қайраткері және «Құрмет» орденінің иегері. Тәңірдің табаққа салып берген тартуындай талантты шыңдап, сан салалы қызметтің көрігі болып қыздырып, елін рухани байытып, өнер қамбасына қазынасын құйып жүрген Әли Алпысбаев «Элита Казахстана», «Қазақстанның Құрметті азаматтары» атты кітаптар мен «Жетісу» энциклопедиясына енген. Сондай-ақ, Қазақстан Композиторлар одағының Алматы облыстық филиалының төрағасы Әли Демегенұлы «ҚР білім беру ісінің үздігі», өнердегі жетістіктері үшін «Астана», «Қазақстан Республикасының 10 жылдығы», «ҚР Конституциясының 10 жылдығына» байланысты мерейтойлық медальдармен марапатталған. Сондай-ақ, Қазақстан Республикасының Президенті Н. Назарбаевтың Алғыс хатының иегері. «Елім менің», «Тәуелсіздік толғауы», «Астана Бәйтерек» композиторлар конкурсының бірнеше дүркін лауреаты атанғаны да Әлидің әнін тыңдап, өміріне бойлап жүрген жандар үшін белгілі жайт. Оған қоса, мәдениетті қолдауға арналған республикалық драматургтер мен композиторлар байқауында «Елге арнау» күй-поэмасы үшін мемлекеттік гранттың иегері атанған.
Өмір мен өнер жолын електен өткізіп, алпыс жасқа дейінгі жайдарман шақтарын алдыға тартсақ, бір ғана Жетісу өңіріне емес, мұқым қазақтың Әлиіне айналғанын байқаймыз. Бұның өзі талантты жетілдіру жолындағы табандылық пен шығармашылықтың шыжығына төзе білген, алтын уақытын халқының қасиетті өнеріне арнағандығының жемісі деп білеміз. Жетісу өңірінде «Әли – әуен, Әли – жыр» атты ән бар, осыған орай композитордың артынан ерген аңыз да жетерлік. Оңтүстік жаққа барғанда композитордың «Досым» деген тамаша әнін тыңдаған тойда отырған кәсіпкер азаматтың бірі қалтасынан жеңіл автокөлігінің кілтін шығарып, Әли ағаға сыйға берген екен. Мұның өзі ән қанатында тербелген азаматтың жомарттығы болса, тыңдарманды сондай күйге түсірген туындыны өмірге алып келген сазгердің талантына жасалған құрмет деп білеміз.
Сазгерліктің жүгін иығына асып жүрген дарын иесі, сонымен қатар қоғамдық-саяси жұмыстар мен мәдени өмірге белсене араласатындығы исі қазаққа болмаса да жетісулықтарға белгілі. Бұл жағына келгенде:
– Өмір жолын өнер мен мәдениетке, елге қызмет етуге арнаған жанмын. Осы жасқа келгенше, яғни алпыстың асуына шыққанша өзім қалаған мәдениет саласында қызмет атқарып келемін. Облыстық Сүйінбай атындағы филармонияның, Мұқан Төлебаев атындағы халық аспаптар оркестрінің бас дирижері, Талдықорған төрінде орналасқан І. Жансүгіров атындағы Мәдениет сарайының директоры қызметтерімен қатар жуырда өткен сайлауда қала сайлаушылары мені облыстық мәслихаттың депутаты етіп сайлады. Қандай қызмет атқарсам да мәдениет қызметкерлерінің мүддесін қорғап жүрген өнер жанашыры болудан танбаспын, – деп ағынан жарылған еді.
Иә, адам қандай қызмет атқарса да, қай төбеден көрінсе де өзін елге әйгілеген өнердің туын жығуға құқылы емес. Тіпті, әлемге аты жайылған теңдессіз әрі қайталанбас талант болса да. Алайда, Әли ағамыздың бойында бабадан қалған тектіліктің бары анық. Оған дәлел, орнында отырса да қазақтың мәрт өнері мен сол жолда жүрген өнерпаздарға қамқорлық танытып, әрқашан мұқым елдің мәңгілік мұрасын жиі насихаттайтындығында. Негізінде, Әли Алпысбаев саз өнерін көкке көтерумен қатар өзіне де сол тұғырдан орын сайлаған жан. Сан мәрте концерттік сапармен Қытай, Түркия, Польша, Үндістан, Болгария және Ресейдің ірі қалаларында болып, көптеген халықаралық музыкалық форум мен фестивальдерге қатысып келген болатын. Сонымен қатар дирижер-композитор ретінде отандық ірі сахналарда өзінің өнерін сан мәрте мойындатып, тыңдармандарын сүйсінтіп келеді. Өзінің айтуынша, жүздеген әннің, әлденеше ірі күй-поэмалардың және домбыраға арнап жазылған 3 бөлімді концерттің авторы. Театрда сахналанған 10-ға жуық қойылымға музыка жазып, әндері мен шығармаларынан құраған «Ауылдағы той», «Әнімді сізге арнадым» атты жинақтары жарық көрген. Бұл ертеңге аңыз болар бір адамның шығармашылық әлеуетінің көрсеткіші, есімін әйгілеп тұратын дарынның ғұмырнамасы.
АСЫЛ СҰЛТАНҒАЗЫ